4 mei 2012

Tovertasje

Hier vond ik ooit een handleiding voor een speciaal tasje.
De uitleg was Chinees voor mij (of Japans), maar de foto's maakten alles goed.
Ik ging een tijdje geleden al aan de slag en het tasje werd onmiddellijk door de dochter in beslag gebruik genomen.
Tijd dus voor een nieuw tasje voor mezelf deze keer.

Het tasje is een bijna ovale lap die een piramide wordt als je de rits dichttrekt. Heb ik dat goed gezegd? De foto's zullen veel of alles verduidelijken.

Zo begint het dus. Ik zie nu dat ik mijn tasje nog een strijkijzer kon gebruiken. Sorry.

Je hebt maar een deel van een rits nodig en daarvoor haal je het haakje onderaan een lange rits weg en deel je zo de rits in tweeën. Het 'trekkertje' haal je eraf en hou je opzij.

Op ongeveer een vierde van de lange kant begin je de rits vast te stikken en wel op de goede kant van de stof en met de tandjes naar het midden gericht. Je gaat helemaal rond de lap (eigenlijk lapje) tot je weer aan het beginpunt komt.

Nu zet je het 'trekkertje' weer op de twee uiteinden van je rits. Dat is een beetje prutsen en duwen , maar probeer vooral niet te hard tekeer te gaan, anders beschadig je de tandjes. Mij is het al iedere keer gelukt, het zal jullie dus ook wel lukken.

Nu kun je de voering (rood hier) op de lap-met-rits stikken met de goede kanten op elkaar en de rits er tussenin. Laat aan een lange kant een keergat open. Je weet wel: een stuk niet stikken zodat je het geheel achteraf kunt keren. Je begint aan het begin van de rits te stikken, slaat het keergat over en eindigt weer aan het begin van de rits.

Het keren gebeurt nu. Je trekt alles op zijn plaats en stikt smal naast de rits door . Zo wordt het keergat ook gedicht. Je zult merken dat je niet helemaal tot aan het begin van de rits kunt stikken. Naai dan met de hand de stof en de voering apart om zodat alles vastzit en mooi afgewerkt wordt.

Als je nu de rits dichttrekt, draait de lap zich vanzelf in een piramide.
Toverkunst?!

Zoals ik al zei, hier vind je alle foto's en een patroon.

Aan de slag dus en succes!!!

Je bent ook welkom op mijn blog: www.mamawapiti.blogspot.com

4 opmerkingen:

  1. dit is echt helemaal te gek... ga ik zeker uitproberen. Lijkt me nog wel ingewikkeld met die rits, maar het zal wel lukken. Hoe kom je ooit aan deze site vraag ik me af.

    BeantwoordenVerwijderen